Produkcja rozjazdów kolejowych
Jesteśmy sprawdzonym dostawcą wybranych akcesoriów do rozjazdów kolejowych
Suwakowe zamknięcie samonastawcze SZS
Jako firma specjalizująca się w obróbce odlewów oraz odkuwek nawiązaliśmy współpracę z branżą kolejową, dostarczając wysokiej jakości komponenty rozjazdów kolejowych. Aktualnie koncentrujemy się suwakowym zamknięciu samonastawczym typu SZS. Posiadamy w ofercie poszczególne podzespoły do tych zamknięć takie jak opórka zamka, klamra KRA i wiele innych.
Zasadniczo zamknięcia nastawcze występują w dwóch wersjach: hakowe oraz suwakowe. W Polsce najczęściej stosowane są zamknięcia suwakowe i to one są aktualnie przedmiotem naszej oferty.
W skład typowego zamknięcia nastawczego typu suwakowego wchodzą następujące komponenty:
- opórka zamka (najczęściej jest to opórka OZA4, opórka OZB12, opórka OZA3, opórka OZB13)
- klamra zamka (najczęściej jest to klamra KRA5, klamra KRB3A, klamra KRA1, klamra KRA2)
- drążek suwakowy
- zespół suwaka
Ponadto w skład zamknięcia wchodzi szereg drobnych elementów jak: sworzeń regulacyjny mimośrodowy, sworzeń blokujący, prowadnica ślizgowa, łącznik ramka, tulejki centryczne podkładki oraz zawleczki.
Wszystkie te komponenty są dostępne w naszej ofercie z bieżącej produkcji.
Rozjazdy kolejowe
Rozjazdy kolejowe to miejsca, w których następuje rozgałęzienie torów umożliwiające przejazd pociągu z jednego toru na drugi. W zależności od uwarunkowań terenowych i standardu nawierzchni na konkretnej linii kolejowej stosuje się wiele różnych rozjazdów. Różnią się one kilkoma cechami charakterystycznymi, co znajduje swoje odzwierciedlenie w oznaczeniu konkretnego rozjazdu.
Rodzaj rozjazdu:
- zwyczajny (Rz) – prawy i lewy
- podwójny jednostronny (Rpj) – prawy i lewy
- podwójny dwustronny (Rpd)
- symetryczny (Rps)
- łukowy jednostronny (Rłj) – prawy i lewy
- łukowy dwustronny (Rłd)
- krzyżowy pojedynczy (Rkp)
- krzyżowy podwójny (Rkpd)
Typ szyny zastosowanej w rozjeździe:
- S42
- 49E1 ( inaczej S49 )
- 60E1 ( inaczej S60 lub UIC60 )
Promień łuku toru zwrotnego wyrażony w metrach:
140; 150; 190; 205; 300; 500; 760; 1200; 2500
Skos rozjazdu wyrażany ułamkiem:
1:4,8; 1:5; 1:6,6; 1:7; 1:7,5; 1:9; 1:10; 1:12; 1:14; 1:18,5; 1:26,5
Stosuje się jeszcze szereg dodatkowych cech konstrukcyjnych w opisie rozjazdu, jednak te kilka jest podstawowych i znajduje się na początku oznaczenia rozjazdu.
Przykłady najbardziej typowych rozjazdów stosowanych na polskich liniach kolejowych to:
- Rz 60E1-190-1:9 oznaczany zamiennie Rz UIC60-190-1:9
- Rkpd 60E1-190-1:9 oznaczany zamiennie Rkpd UIC60-190-1:9
- Rz 49E1-190-1:9 oznaczany zamiennie Rz S49-190-1:9
- Rkpd 49E1-190-1:9 oznaczany zamiennie Rkpd S49-190-1:9
Każdy rozjazd składa się z trzech głównych elementów: zwrotnicy, krzyżownicy oraz szyn łączących zwrotnicę z krzyżownicą, przy czym to zwrotnica jest głównym elementem wykonawczym odpowiedzialnym za przekierowanie pociągu z jednego toru na drugi. Sterowanie zwrotnicą odbywa się za pomocą urządzenia nastawczego, w skład którego wchodzi napęd oraz zamknięcie nastawcze, którego komponenty są przedmiotem naszej oferty.