AKCESORIA KOLEJOWE

Nasza firma od wielu lat z powodzeniem produkuje szereg elementów nawierzchni torowej. Aktualnie w programie produkcji mamy głównie samoregulujące zamknięcia nastawcze zwrotnic rozjazdów kolejowych typu suwakowego. Są to tak zwane zamknięcia SZS.

W związku z tym, że są to produkty dosyć specjalistyczne, poniżej przedstawiamy podstawowe informacje ułatwiające sprawne poruszanie się w branżowej nomenklaturze.

Rozjazdy kolejowe to miejsca, w których następuje rozgałęzienie torów umożliwiające przejazd pociągu z jednego toru na drugi. W zależności od uwarunkowań terenowych i standardu nawierzchni na konkretnej linii kolejowej stosuje się wiele różnych rozjazdów. Różnią się one kilkoma cechami charakterystycznymi, co znajduje swoje odzwierciedlenie w oznaczeniu konkretnego rozjazdu.

Rodzaj rozjazdu:

  • zwyczajny (Rz) – prawy i lewy
  • podwójny jednostronny (Rpj) – prawy i lewy
  • podwójny dwustronny (Rpd)
  • symetryczny (Rps)
  • łukowy jednostronny (Rłj) – prawy i lewy
  • łukowy dwustronny (Rłd)
  • krzyżowy pojedynczy (Rkp)
  • krzyżowy podwójny (Rkpd)

Typ szyny zastosowanej w rozjeździe:

  • S42
  • 49E1 ( inaczej S49 )
  • 60E1 ( inaczej S60 lub UIC60 )

Promień łuku toru zwrotnego wyrażony w metrach:

140; 150; 190; 205; 300; 500; 760; 1200; 2500

Skos rozjazdu wyrażany ułamkiem:

1:4,8; 1:5; 1:6,6; 1:7; 1:7,5; 1:9; 1:10; 1:12; 1:14; 1:18,5; 1:26,5

Stosuje się jeszcze szereg dodatkowych cech konstrukcyjnych w opisie rozjazdu, jednak te kilka jest podstawowych i znajduje się na początku oznaczenia rozjazdu. Przykłady najbardziej typowych rozjazdów stosowanych na polskich liniach kolejowych to:

  • Rz 60E1-190-1:9 oznaczany zamiennie Rz UIC60-190-1:9
  • Rkpd 60E1-190-1:9 oznaczany zamiennie Rkpd UIC60-190-1:9
  • Rz 49E1-190-1:9 oznaczany zamiennie Rz S49-190-1:9
  • Rkpd 49E1-190-1:9 oznaczany zamiennie Rkpd S49-190-1:9

Każdy rozjazd składa się z trzech głównych elementów: zwrotnicy, krzyżownicy oraz szyn łączących zwrotnicę z krzyżownicą, przy czym to zwrotnica jest głównym elementem wykonawczym odpowiedzialnym za przekierowanie pociągu z jednego toru na drugi. Sterowanie zwrotnicą odbywa się za pomocą urządzenia nastawczego, w skład którego wchodzi napęd oraz zamknięcie nastawcze.

Zasadniczo zamknięcia nastawcze występują w dwóch wersjach: hakowe oraz suwakowe. W Polsce najczęściej stosowane są zamknięcia suwakowe i to one są aktualnie przedmiotem naszej oferty.

W skład typowego zamknięcia nastawczego typu suwakowego wchodzą następujące komponenty:

  • opórka zamka (najczęściej jest to opórka OZA4, opórka OZB12, opórka OZA3, opórka OZB13)
  • klamra zamka (najczęściej jest to klamra KRA5, klamra KRB3A, klamra KRA1, klamra KRA2)
  • drążek suwakowy
  • zespół suwaka

Ponadto w skład zamknięcia wchodzi szereg drobnych elementów jak: sworzeń regulacyjny mimośrodowy, sworzeń blokujący, prowadnica ślizgowa, łącznik ramka, tulejki centryczne podkładki oraz zawleczki.

Wszystkie te komponenty są dostępne w naszej ofercie z bieżącej produkcji.